Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Partnerské, nebo jiné vztahy?

Nemám ráda partnerské vztahy. Přesněji řečeno, nemám ráda, když se toto sousloví používá pro označení vztahu mezi mužem a ženou. První myšlenka, kterou ve mně tento výraz asociuje, míří do obchodního prostředí.

Dvě partnerské firmy spolu kují pikle, nakupují, prodávají, vyměňují nebo spolupracují, zkrátka udržují obchodní partnerství. To je samozřejmé a přirozené. Podobně je na tom partnerství mezi městy nebo školami, známe mediální partnerství a mnoho jeho dalších forem. Je jisté, že i muži a ženy se mohou dostat do vzájemného partnerského vztahu. Například označení taneční partnerka/partner je zcela na místě. Tito dva spolupracují, jdou bok po boku za stejným cílem, musí rozumět jeden druhému, sladit krok, přizpůsobit se, zkrátka být si dobrými partnery. Všechny tyto charakteristiky platí i pro zamilované. Jenže ti mají přece něco navíc. Je to právě jejich láska, která se mi pořád do těch partnerských vztahů nějak nemůže vejít. Jsou jí těsné, asi jako když tříleté dítě zkoušíte nasoukat do zavinovačky. Lásku muže a ženy nemohou v mých očích partnerské vztahy obsáhnout.

Jak jinak jim ale říkat? Přikláním se k manželským vztahům. Jenže ne všichni jsou manželi. Tím se věc komplikuje. Navíc tu máme ty, kteří spolu chodí a ještě nežijí. Co takhle snoubenecký vztah? Jenže ten žel  jaksi není v módě. Pak je tu ještě jeden výraz, který je podle mého názoru taky docela trefný. Je to milostný vztah.

Škoda že jsme si jej významově okleštili na krátkodobé románky, v zásadě mimomanželské, vyznačující se poloslepým emocionálním vzplanutím a končící dříve nebo později (ovšem spíš dříve než později) v posteli. Po vyprchání prvního nadšení následuje fáze dvě, to je partnerský vztah. Ten si jaksi podvědomě spojujeme především s krizemi, hádkami, nedorozuměními. V lepším případě ti dva najdou rozumné (!) řešení. Pokud ne, nastupuje fáze tři, rozchod. Ten ovšem často předchází i fázi dvě.

Ale zpět k milostnému vztahu. Tedy takovému, který je naplněný milostí, to je láskou. (Prosím, nepleťte si lásku s touhou. A nepleťte si touhu se sexuální přitažlivostí. Ono to všechno spolu nějak souvisí, ale není to totožné.) „Zapřísahám vás, dcery jeruzalémské, najdete-li mého milého, co povíte mu? Že jsem nemocná láskou!“ Tak se píše v nejkrásnější z písní Šalamounových. Takový zápal přece nemusí vyhasnout vstupem do manželství, ve chvíli, kdy se vztah překlopí do své dlouhodobé podoby. Dobrá, manžel už možná nebude své ženě nosit květiny každý den, žena už nebude mít na tváři permanentní úsměv a občas jí přes rty přelétne stín. Možná čas od času jednomu nebo druhému ujede tvrdé slovo. Ale to nemůže být důvod k tomu, aby se ti dva vzdali milosti, vzdali své lásky. „Jsem svého milého a můj milý je můj.“ Slova krásné Šulamítky přece mohou být lahodná i po pěti, deseti, dvaceti letech. Já tomu věřím. Proto dávám přednost vztahu milostnému před partnerstvím.

Milost v sobě skrývá ještě druhý význam. Jím je odpuštění, neméně důležitá ingredience milostného vztahu, to je vztahu naplněného láskou. O tom ale snad až někdy příště.

 

Autor: Lenka Kolaříková | neděle 24.10.2010 3:27 | karma článku: 14,77 | přečteno: 1505x
  • Další články autora

Lenka Kolaříková

Čtyři miliony proti ebole

Tak jsem v minulých dnech hned z několika médií slyšela zprávu, že česká vláda uvolňuje čtyři miliony korun na boj proti ebole. Do míst zasažených touto smrtelnou nemocí zasílá jednorázové overaly, ochranné rukavice, brýle a návleky. Jistě chvályhodný počin.

2.10.2014 v 1:10 | Karma: 8,13 | Přečteno: 425x | Diskuse| Politika

Lenka Kolaříková

O jinakosti a co s ní I.

Kamarádce se narodila holčička s Downovým syndromem. A protože kamarádka je divadelní režisérka, dala dohromady představení, na němž se výrazným způsobem podíleli lidé s tímto postižením. Psalo se o tom i na stránkách idnes.cz. Po pár dnech si čtu diskuzi pod článkem a nacházím zde spoustu rozdílných názorů.

26.5.2014 v 7:40 | Karma: 9,29 | Přečteno: 463x | Diskuse| Ostatní

Lenka Kolaříková

Hobit: filmařská poušť

Vzpomínám si na loňskou vánoční návštěvu kina, kde jsme s napětím sledovali první část dobrodružství hobita Bilbo Pytlíka. Bavili jsme výborně, příběh nás dokázal strhnout. Dokonce jsem se odhodlala vzít do ruky nedočtenou knihu The Hobbit, kterou jsem si kdysi nadšeně koupila v oddělení cizojazyčné literatury. Tentokrát jsem ji úspěšně dočetla až do konce, nehledě na to, že jsem každému pátému slovu nerozuměla. Originál je originál.

24.12.2013 v 8:06 | Karma: 6,87 | Přečteno: 372x | Diskuse| Kultura

Lenka Kolaříková

17. listopad a Desatero

17. listopadu v roce 2009 se stejně jako dnes konal v Brně lampionový průvod pořádaný studenty. Zakončila jej modlitba v kostele sv. Augustina, při níž mohli příchozí mimo jiné číst tento můj text. Protože mi přijde i dnes aktuální a zajímavý, dávám jej k dispozici také čtenářům tohoto blogu. Jedná se o zamyšlení nad biblickým Desaterem, které v závěru cituji.

17.11.2012 v 19:27 | Karma: 14,59 | Přečteno: 861x | Diskuse| Politika

Lenka Kolaříková

Víkend plný katastrof

Moji dva mužové prožili o tomto víkendu každý svoji katastrofu ne menší než případný konec světa. Ten starší jenom popocházel po pokoji a nevěřícně a se značnými obavami v hlase opakoval: „Prohibice. Prohibice.“ Ten mladší na tom nebyl o moc lépe. V neděli v poledne, krátce před obědem, jsme v našem miniaturním bytě ztratili jeho oblíbený dudlík.

17.9.2012 v 17:12 | Karma: 17,72 | Přečteno: 1263x | Diskuse| Ostatní

Lenka Kolaříková

Dítě s tisícovkou na čele

Už dlouho mě nic nezvedlo ze židle tak, jako reportáž vysílaná v Událostech ČT v pátek 17. srpna. Týkala se dětí a jediné sdělení, které reportéři divákům předali, byl výpočet, kolik jedno takové dítě stojí – kolik v kolébce, při nástupu do školy a kolik v pubertě. Reportáž si můžete pustit v archivu ČT.

20.8.2012 v 8:35 | Karma: 40,15 | Přečteno: 5297x | Diskuse| Ostatní

Lenka Kolaříková

Co s penězi?

Jdouc po ulici zaslechla jsem útržek rozhovoru. „Tak si říkáš, mám si koupit to anebo tohle, nebo investovat, ale do čeho?“ ptal se zapáleně jeden muž druhého. Mohlo jim být něco málo přes třicet. Typický problém singlů, kteří už několik let vydělávají docela slušné peníze a sami je nejsou schopni za běžné živobytí utratit?

3.8.2012 v 10:27 | Karma: 15,86 | Přečteno: 1737x | Diskuse| Ekonomika

Lenka Kolaříková

Mezi paneláky

Dlouhé procházky s kočárkem, zvlášť pokud při nich dítě usne, samy od sebe nutí člověka meditovat. Co taky jiného, když už po sté procházíte tou stejnou ulicí, tím stejným parkem a potkáváte ty stejné lidi a psy. (Možná že jsou to pokaždé jiní lidé a jiná zvířata, ale mně už připadají tak nějak stejní). Jednou jsem se ale rozhodla pro změnu. Opustila jsem rušné centrum města a vyrazila víc na okraj, okolnosti mě přivedly na jedno známé brněnské sídliště.

20.6.2012 v 15:44 | Karma: 9,31 | Přečteno: 882x | Diskuse| Ostatní

Lenka Kolaříková

Velikonoce

Budou Velikonoce. Tyhle svátky jsem jako malá nikdy neměla moc ráda. Především proto, že mi tak trochu nedávaly smysl.

4.4.2012 v 22:41 | Karma: 13,17 | Přečteno: 827x | Diskuse| Ostatní

Lenka Kolaříková

Postýlka, co splní všechna vaše přání

To jsem se zase jednou pobavila. Nevěřili byste, co všechno se člověk dozví, když čte návod na použití skládací cestovní postýlky.

15.3.2012 v 7:23 | Karma: 20,94 | Přečteno: 2205x | Diskuse| Ostatní

Lenka Kolaříková

Trudný život nezaměstnaných

Některé věci se prostě nedělají. Vidíte-li starou osobu, nepodtrhnete jí hůlku. Dítěti na pískovišti nerozdupete pěkně uplácané bábovičky. A člověka nezaměstnaného nebudete tahat za nos, zvlášť když jste personalista.

12.2.2012 v 22:12 | Karma: 47,33 | Přečteno: 17313x | Diskuse| Osobní

Lenka Kolaříková

Proč používám látkové pleny

Když k nám přijde někdo na návštěvu nebo když před zraky ostatních přebaluji našeho malého, téměř vždy zazní otázka: „Ty pereš plíny?“ Intonace dává tušit velký údiv tazatele. Většinou s nadsázkou odpovím: „Neperu. Plíny pere pračka.“

24.1.2012 v 14:06 | Karma: 29,34 | Přečteno: 2384x | Diskuse| Ostatní

Lenka Kolaříková

Vánoční rozjímání I

Čtyřiadvacátý prosinec. Datum, které vyvolává spoustu očekávání. Jsou přece Vánoce, Štědrý den! Snad všichni známe z dětství ono napjaté čekání na dárky, které se večer objeví pod rozsvíceným stromečkem. Celý den jsme prožili v posvátném tichu, netroufali si křičet, zlobit se na sebe, skoro ani dýchat, abychom náhodou neodfoukli nějaký křehčí a lehčí balíček.

24.12.2011 v 13:46 | Karma: 9,52 | Přečteno: 659x | Diskuse| Ostatní

Lenka Kolaříková

Pravda a láska znovu nad českou kotlinou

Dnes už tato dvě slova snad ani nikoho nedojmou. Tedy konkrétně dnes, v den, kdy zemřel Václav Havel, pravděpodobně ano. Ale už zítra tu bude šeď obyčejných dní...

18.12.2011 v 21:54 | Karma: 15,05 | Přečteno: 1041x | Diskuse| Ostatní

Lenka Kolaříková

Zaklínadlo dvou dětí

Znám statistiky. Dobře vím, že od jisté doby se v naší zemi a v našich rodinách staly dvě děti standardem, jemuž se přizpůsobuje drtivá většina manželských párů. Když jsem ale v posledních týdnech nejméně pětkrát slyšela z úst matek to samé zaklínadlo, začalo mě podivně mrazit.

14.10.2011 v 18:54 | Karma: 19,53 | Přečteno: 1782x | Diskuse| Ona

Lenka Kolaříková

Proč jsme dnes vyvěsili státní vlajku

Napadlo nás to cestou z ranní mše. Nad divadlem, okolo kterého chodíme, visela česká zástava. „Měli bysme taky vyvěsit vlajku,“ řekla jsem muži. Tento můj návrh k mému překvapení nepovažoval jako většinu jiných za tak velký nesmysl a souhlasil. Bylo to trošku naivní. Žádnou vlajku jsme totiž doma neměli a naše okno v sedmém patře obdivují asi jenom holubi.

28.9.2011 v 20:56 | Karma: 13,80 | Přečteno: 935x | Diskuse| Politika

Lenka Kolaříková

Zůstaneme kamarádi

Po dlouhém čase jsem zavítala na stránky bulváru a honem rychle jsem z nich zase utekla. Než se mi to ale podařilo, přelétla jsem očima srdcervoucí článek o tom, jak se jedna dámská celebrita rozešla se svým pánským protějškem, též celebritou, byť zřejmě ne tak velkého významu. Pravda, v malých českých vodách se proslulost jednotlivých hvězdiček těžko poměřuje...

25.9.2011 v 19:25 | Karma: 15,79 | Přečteno: 1261x | Diskuse| Ona

Lenka Kolaříková

Trochu nesmyslný třídní boj

Marx by měl radost. Jeho vyhrocenou a pro mě až úsměvnou teorii o třídním boji jsem vždycky brala jako jakýsi podivný muzeální artefakt z předminulého a minulého století. V uplynulých dnech jsme mohli být svědkem, že cosi jako třídní boj v naší společnosti stále přežívá.

20.6.2011 v 8:16 | Karma: 17,69 | Přečteno: 1162x | Diskuse| Politika

Lenka Kolaříková

Respekt k porodu

Uplynulý Týden respektu k porodu s sebou přinesl zajímavé akce, přednášky, besedy, do nichž se zapojila nejrůznější hnutí, občanská sdružení, porodní asistentky i lidé z porodnic. V zásadě hodnotím tuto iniciativu kladně, sama jsem se dozvěděla nové a zajímavé informace. Ráda bych se ale pozastavila nad jedním momentem, který mě tak trochu zaskočil.

23.5.2011 v 0:10 | Karma: 14,60 | Přečteno: 1975x | Diskuse| Ostatní

Lenka Kolaříková

Ještě ke včerejšku

25. únor bylo lze připomínat různými způsoby. Někteří tak činili na Nerudově ulici, kde se před 63 lety střetli studenti s komunisty ovládanou policií, jiní nad hrobem Klementa Gottwalda na Olšanském hřbitově. Ať si každý vybere, na které z těchto míst by sám raději zamířil. Já jsem měla možnost zavítat na představení brněnského souboru Buranteatr věnované postavě katolického kněze a politického vězně Antonína Huvara.

26.2.2011 v 21:16 | Karma: 13,29 | Přečteno: 1082x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1955x
Jsem člověk. Člověk? Žena. Žena?? Křesťanka. Křesťanka??? Manželka. Manželka???? Matka. Matka????? Některé věci mě nepřestávají udivovat.

Moje osobní stránky najdete na webu: www.kollenka.cz

Publikuji také na www.sklenenykostel.cz